Webbfrökens logotyp

Så skapar du en moodboard för din designbreif

När vi på Webbfröken tar fram en grafisk profil tillsammans med dig låter vi dig skapa en moodboard för att hitta rätt stil och känsla. Moodboarden konkretiserar dina idéer och ger en visuell grund – oavsett om du är i vår process eller arbetar själv.

Vad är en moodboard?

En moodboard är ett verktyg som används för att samla och visa en samling av bilder, färger, texter och andra element som representerar en specifik stämning, känsla eller estetisk vision. Det kan jämföras med ett kollage, där olika visuella element kombineras för att skapa en helhetskänsla eller för att kommunicera en idé.

Varför ska jag ha en moodboard?

Moodboards används för att hjälpa till att visualisera och kommunicera en vision eller stil för ett projekt. Genom att samla olika inspirationskällor och referenser på en enda plats kan moodboards fungera som en guide eller referenspunkt att samtala kring och arbeta utifrån.

Vad för slags bilder ska jag spara?

Spara bilder som du gillar eller tycker hade passat med ditt företag. Om det känns flummig kan du tänka i kategorier av:

  • Färger, nyanser
  • Foton, grafiska element, konstnärliga uttryck
  • Logotyper och märken
  • Utseenden på webbplatser, broschyrer, visitkort, kassar, kläder och annat där ett varumärke har satt sin prägel

Hur hittar jag bilder?

Kanske har du redan foton, material eller annat runtomkring dig som du gillar. Fota, ta skärmdumpar eller ladda ner dessa bilder till din moodboard. Komplettera med att söka på exempelvis Google eller Pinterest. Du kan prova att söka med termer från din bransch och ämnesområden du jobbar med i kombination med nyckelord som "logo", "brand identity", "color palette", "web design", "photography styles" och "typography".

Ett exempel

Johanna på Campana trädgård gick igenom vår process och har gett oss tillåtelse att visa hennes moodboard.

På anslagstavlan Campana Trädgård Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. på Pinterest har hon samlat bilder för färger, foton, logotyper och konstnärliga uttryck.

Kvinna som sitter vid skrivbord och klipper. Vänd med ryggen mot kameran.

Fyra olika sätt att göra en moodboard

Här är några alternativ för att skapa en moodboard och samla din inspiration visuellt.

  • Moodboard i Pinterest – Skapa en anslagstavla där du enkelt kan samla bilder online.
  • Moodboard i ett dokument – Använd program som Word, PowerPoint, Canva eller InDesign för att arrangera bilder och idéer.
  • Spara bilder i en mapp – Ett snabbt sätt att samla inspiration utan att behöva sätta ihop ett kollage.
  • Analogt kollage – Klipp ut bilder och skapa en fysisk moodboard.

Så skapar du en moodboard i Pinterest

  1. Gå till Pinterest Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och logga in eller skapa ett nytt konto.
  2. Skapa en ny anslagstavla (Board) och ge den ett passande namn.
  3. Nu kommer det roliga — utforska! Sök, bläddra igenom och spara bilder från biblioteken på plattformen till din anslagstavla. När du klickat på en bild kommer du få mer inspiration som liknar den du valt. Låt dig föras bort av den underbara algoritmen och spara allt som du tycker passar i din board.
  4. När du känner dig klar går du till din anslagstavla och kollar över att den överensstämmer med vad du gillar och tycker passar för ditt bolag.
  5. Expertnivå:
    • Skapa sektioner för att gruppera bilderna utifrån vad som inspirerar dig — bilder som visar på färger, stil på foton, logotypens typsnitt etc.
    • Skriv anteckningar på bilderna.
  6. Dela kollaget.

Så skapar du en moodboard i ett dokument

Använd ett dokumentprogram du känner dig bekväm med.

  1. Hitta bilder som du tycker passar.
  2. Klistra in eller infoga bilderna i dokumentet.
  3. Gruppera gärna bilderna efter teman och skriv en kommentar till vad du gillar med de specifika bilderna.
  4. Spara och skicka, eller dela dokumentet.

Så sparar du bilder i en mapp

  1. Samla bilder som du tycker passar i en mapp.
  2. Gruppera gärna bilderna efter teman, exempelvis genom namngivning av filerna eller med en mappstruktur i din mapp.
  3. Dela eller mejla mappen/bilderna.

Så skapar du ett analogt kollage

  1. Samla tidskrifter, tidningar, tygprover, färgprover och andra tryckta material.
  2. Klipp ut bilder, färger och texter som fångar den önskade stämningen eller temat för moodboarden.
  3. Limma eller arrangera de utklippta elementen på ett stort pappersark för att skapa ditt kollage.
  4. Lägg till eventuella extra detaljer eller texter för att förstärka stämningen ytterligare.
  5. Fotografera kollaget och dela bilden.

Och nu då?

När du har en moodboard kan du dela den med andra som en referenspunkt att samtala kring och arbeta utifrån. Kanske är detta andra personer inom din organisation, reklambyrån eller rent av Webbfröken.

Psst — om svaret är Webbfröken så kommer vi granska din moodboard för att identifiera övergripande teman och stilar som återspeglar ditt varumärke. Tillsammans med information som vi samlat i tidigare steg i vår process – som värderingar, historia, bransch och användningsområden – tar vi fram två förslag på designriktningar. Dessa kompletteras med ytterligare material som vi tycker förstärker rätt känsla och presenteras för dig. Du får sedan välja vilken riktning du vill fortsätta med i processen.

Vem det är må vara du samarbetar med önskar vi dig ett stort lycka till med din moodboard!

Ida Webbfröken

20 mars 2024